Wednesday, July 24, 2019

Bapak

Arwah bapak selalu nasihatkan kami. Hutang mesti dibayar. Satu sen pun jika namanya hutang tetap kena bayar.

Kita kena ingat hutang kita. Dengan siapa kita berhutang dan jumlahnya berapa. Tak boleh ingat kena catat.

Bapak cakap apabila dapat gaji bayar hutang terlebih dulu baru boleh belanja. Lagi satu jangan suka buat hutang yang tidak perlu.

Hutang sebab terdesak atau terpaksa. Pada masa arwah bapak meninggal dia takda satu hutang pun.

Kecuali bil-bil bulanan seperti api dan air yang datang selepas dia tiada tapi kami selesaikan. Bapak sangat tegas dengan hal ini dan juga hal lain. 

Dia juga selalu pesan supaya selalu bersedekah. Dulu saya iyakan saja tanpa fikir dengan mendalam.

Sekarang saya faham sebabnya apabila arwah bapak kata orang banyak sedekah Allah sayang dan hidupnya berkat. 

Kalau berjanji dengan orang pada waktu sekian, datanglah awal supaya orang tak menunggu kita. Janji mesti ditepati (bukan dicapati ok)

Saya pernah kena kejar dengan hos paip sebab saya lewat sedikit saja balik ke rumah. Memang best kena sebat dengan hos paip. Haha

Arwah bapak juga kata jangan biar kata-kata orang menggugat kita. Orang boleh kata apa saja tapi kita yang harus kuatkan hati berjalan terus ke hadapan.

Katanya paling penting kita tahu apa yang kita buat asal tak salah pada agama dan undang-undang. 

Semoga Allah merahmati roh bapakku. Sayang bapak dunia akhirat. 

(212 pp) 

No comments:

Post a Comment

Tasik Kenyir

Saya share gambar dulu.