Wednesday, July 24, 2019

Bersedekah

Ada buat sedekah tak hari ini? Saya selalu dinasihati oleh seorang teman baik tentang kelebihan sedekah.

Yang paling saya ingat dia kata tahu tak orang yang mati nak hidup semula di dunia ini sebab nak bersedekah.

Tak ada pun cakap nak hidup balik sebab nak solat, atau puasa atau baca Quran sedangkan semuanya itu pun amalan utama.

Malah perkara ini disebut di dalam surah Al Munafiqun ayat 10. Hanya orang yang mati saja yang dapat melihat betapa hebatnya penangan amalan sedekah ini.

Tapi apa nak buat mereka sudah pun kembali ke alam barzakh. Kita yang masih hidup ini gunakanlah sebahagian rezeki yang ada untuk bersedekah.

Sedekahlah semampu kita. Ada orang rezekinya pada wang dan harta. Ada orang pada ilmu yang dia ada. Orang pertama yang patut kita bantu dengan sedekah kita ialah ahli keluarga yang terdekat.

Kemudian barulah kepada orang lain. Banyak kelebihan bersedekah ini. Saya tak mahulah sebut semuanya jadi nanti saya letak pautan ke halaman tersebut. Awak bolehlah baca di situ.

Apabila kita biasa bersedekah kesannya kepada kita hanya kita saja yang rasa. Semoga Allah terima sedekah kita.

Ini salah satu pautannya. Baca tau. OK I lapyuuu🥰

https://www.edaransalindah.com.my/kenapa-si-mati-lebih-memilih-untuk-bersedekah-seandainya-dia-dikembalikan-ke-dunia/

(180 pp)

No comments:

Post a Comment

Tasik Kenyir

Saya share gambar dulu.